Picasso & Costantini - B.K.W. Gallery
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Picasso & Costantini

Date
Category
Exhibitions

A collaboration between Picasso & Costantini

 

November 15th, 2013 – January 19th, 2014

 

In Venice, Egidio Costantini began working in the 1950s to breathe life into glass and volume using designs entrusted to him by great masters of modern art such as Picasso, Braque, Ernst, Arp, Chagall and Fontana. Approached by the Italian glassmaker, these great artists of the 20th century found themselves faced with a living medium that they somehow had to discipline. In the Fucina degli Angeli (Forge of the Angels), as the glass furnace was nicknamed by Jean Cocteau, the glass is tamed and adds a new dimension to the works of the artists who created them: the material brings transparency as well as light effects into play. Colour and form, on the other hand, are added by Costantini’s creative eye. It is not the same technique that is used each time, but a number of techniques that the artist combines to create original pieces. Egidio Costantini and Picasso met for the first time in 1954, Vallauris. At this time, Picasso work acquires an universal feature, through the use of combinatorial techniques over painting, sculpture, ceramic and engraving. Picasso’s cross disciplinarity and Constantini mastering of the ‘arts of fire’ led to the creation of a series of powerful glass sculptures, which provided a new glance over shape, three-dimensionnality and colours.

 

Gufo, the enigmatic owl, represents an approach of nature, a proeminent theme in this collaboration.

 

The exhibition, Collaboration between Costantini and Picasso, showcases the encounter of Picasso with the glass.

 

A Venise, Egidio Costantini (1912 – 2007) va travailler dès les années 1950 à insuffler une vie en verre et en volume à des dessins que lui ont confiés de grands maîtres de l’art moderne tels que Picasso, Braque, Ernst, Arp ou encore Chagall et Fontana. Sollicités par le verrier italien, ces grands artistes du XXe siècle se confrontent à une matière vivante qu’il s’agit de dompter. Dans la Fucina degli Angeli (Forge des Anges) comme l’a surnommée Jean Cocteau, le verre est apprivoisé et donne une autre dimension aux travaux des créateurs qui en sont à l’origine : il apporte des jeux de transparence, mais aussi de lumière. La couleur et le relief sont apportés quant à eux par le regard de Costantini. Ce n’est pas une même technique qui est utilisée à chaque fois mais bel et bien des techniques qui viennent se fondre au service de l’œuvre pour créer des pièces originales. Egidio Costantini et Pablo Picasso se rencontrent pour la première fois en 1954, à Vallauris. À ce moment, l’œuvre de Picasso obtient un caractère universel, par l’entremise de l’utilisation de techniques combinées en peinture, sculpture, céramique et gravure. La multidisciplinarité de Picasso et la maîtrise des ‘arts du feu’ de Constantini amène à la création d’une série de magnifiques sculptures en verre, qui montrent un nouveau regard sur la forme, la tridimensionnalité et la couleur.

 

Gufo, la chouette énigmatique, représente une approche de la nature, un thème proéminent de cette collaboration.

 

L’exposition Collaboration entre Costantini et Picasso met en lumière la rencontre de Picasso avec le verre.